Skolehelsetjenesten

Gutt og jente illustrasjon

Skolehelsetjenesten jobber helsefremmende og sykdomsforebyggende etter offentlige lover og forskrifter.

Skolehelsetjenesten består av helsesykepleier og skolelege. Skolehelsetjenesten kan sette familier i kontakt med familieveileder, psykolog, fysioterapeut og andre hjelpeinstanser. Behandling og oppfølging av sykdom henvises til fastlegen.

I henhold til Helsepersonelloven og etter samtykke fra foresatte, får skolehelsetjenesten overført barnets journal fra helsestasjonen. Skolehelsetjenesten plikter å føre journal på alle elever (dokumentasjonsplikt). Hvis eleven flytter, vil journalen bli overført til ny skole. Journalen vil ikke bli oversendt til videregående skole. Etter 10.trinn blir journalen arkivert i Bydel Bjerke.

Alle som arbeider i skolehelsetjenesten har taushetsplikt (jfr. Lov om helsepersonell).

Alle skoleelever får tilbud om vaksinasjon etter nasjonale retningslinjer. Vaksinene blir registrert i det nasjonale vaksinasjonsregisteret, Sysvak.

Foresatte til elever under 16 år og elever fra 16 år og oppover kan bruke helsenorge.no for å kontakte skolehelsetjenesten.

Slik gjør du:

1. Logg deg inn på helsenorge.no
  2. Hvis foresatt: Velg barnet det gjelder
  3. Klikk på helsekontakter
  4. Under helsekontakter finner du skolehelsetjenesten
  5. Skriv en melding for å komme i kontakt med skolehelsetjenesten

Skolehelsetjenestens program:

1. trinn:

Skolestartundersøkelse: Elev, foresatt, helsesykepleier og lege.

2. trinn:

Vaksine mot difteri, polio, kikhoste og tetanus (DTP/IPV).

3. trinn:

Vekstmålinger. Kostholdsundervisning

5. trinn:

Pubertetsundervisning

6. trinn:

Vaksine mot meslinger, kusma og røde hunder (MMR).

7. trinn:

Vaksine mot Humant papillomavirus (HPV). Besøk på Helsestasjon for ungdom

8.trinn:

Helsesamtale: Elev og helsesykepleier. Kostholdsundervisning

9. trinn:

Undervisning om rus og seksuell helse

10.trinn:

Vaksine mot difteri, polio, kikhoste og tetanus (DTP/IPV).

Skolehelsetjenesten vil i samråd med lærer ha gruppesamtaler og –undervisning på ulike trinn. Temaer vil omhandle kropp, seksualitet, pubertet, psykisk helse, kosthold, rus m.m.

Individuell oppfølging ved behov.

Foresatte, elever og lærere er velkommen til å ta kontakt med skolehelsetjenesten ved spørsmål eller utfordringer knyttet til utvikling, følelser, tanker, seksualitet, grenser og grensesetting, kosthold, vaksiner; fysisk og psykisk helse.

Skolehelsetjenesten

Anne G. Graff