Frilek

Leketid!

Frilek er et viktig tilbud for våre barn på AKS. Her kan barna selv velge aktiviteter og lekekamerater, både ute og inne. Våre ansatte vil være til stede, men vil alltid ha fokus på følgende:

1. Barnas sikkerhet og trygghet.
  2. Få alle barna med i lek, engasjere dem som syntes det er vanskelig og trenger veiledning inn i lek
  3. Sette i gang kule aktiviteter som får flere barn med.

Hos oss er det viktig at alle barna føler de har en venn på AKS, uavhengig av hvem de er. Vår rolle vil alltid være å støtte, veilede og bidra til at barna bygger god sosial kompetanse.

Barna kan leke fritt på hele skolens område, innenfor de rammer skolen fastsetter. For å holde oversikten over alle barna i vårt store uteområde, prøver vi å fordele de ansatte på strategiske steder.

Hovedpunkter for frilek

Vårt hovedfokus i frilek vil alltid være å ivareta elevenes sikkerhet og trygghet. Vi har derfor en liste med våre viktigste punkter. Barnas ønsker om inne eller ute vil vi alltid lytte til. Som hovedregel, ønsker AKS at frilek primært foregår ute der arealene er tilpasset det antallet elever som AKS har ansvar for.

For oss er det viktig at:

• Elevene har noen å leke med.

• Elevene føler seg trygge og vet at de alltid kan gå til en voksen.

• Elevene har aktiviteter de kan bli med på, voksene hjelper alltid til.

• Sikkerhet er alltid de voksendes prioritet, spesielt ute!

• De føler tilhørighet.

• At de voksende følger skolens visjon: Raus - Robus - Livsglad