Vollebekk +

Vi har 24 plasser for elever fra 1.-10. trinn. Avdelingen er tilrettelagt for elever med autismespekterforstyrrelser, psykisk utviklingshemming og/eller multifunksjonshemming.

Elevene i spesialavdelingen er delt inn i tre grupper som har hver sin base. Hver base har ulike arbeidsrom til elevene, fellesrom, kjøkken og garderobe. I tillegg har vi sanserom, musikkrom og aktivitetsrom, og benytter oss for øvrig av skolens lokaler som KRØ-sal, teknologi-rommet "Level up", mat&helse og andre spesialrom.

Raus-Robust-Livsglad er skolens verdier. De er synlige i avdelingen og styrer arbeidet vårt. Vi ønsker å legge til rette for at alle elever ved skolen blir rause og robuste mennesker som kan være aktive i eget liv og oppleve livsglede og livsmestring.

De ansatte i avdelingen har ulik faglig bakgrunn og erfaring. Dette gir god tverrfaglighet i avdelingen og vi benytter den enkeltes kompetanse i arbeidet med elevene.

Opplæringen foregår i hovedsak i små grupper og/eller en til en. Vårt mål er å støtte elevene på veien mot å bli den beste utgaven av seg selv. Egne individuelle opplæringsplaner (IOP) lages på grunnlag av elevenes behov, sakkyndige vurderinger fra PPT og de til enhver tid gjeldende læreplaner. For noen elever er det hensiktsmessig å delta i deler av undervisningen som gis i ordinære klasser, eller ha fellesskap med disse i ulike aktiviteter. Alternative læringsaktiviteter og læringsarenaer brukes aktivt i opplæringen i V+. Flere av gruppene har faste turdager der vi er ute i naturen, reiser til byen eller til ulike museer og severdigheter.

Sosial- og emosjonell kompetanse er et av skolens satsningsområder og vi har et eget skoleomfattende program for å støtte elevenes sosiale- og emosjonelle utvikling. Vi har i avdelingene også stort fokus på å trene på sosiale ferdigheter i alle situasjoner.

Kommunikasjon og samhandling er viktige ferdigheter for alle mennesker. For å lære elevene dette bruker vi ulike former for trening og hjelpemidler. Vi har erfaring med bruk av alternativ, supplerende kommunikasjon og bruker tegn til tale når det er hensiktsmessig.

Samarbeid med foresatte skjer gjennom jevnlig kommunikasjon og faste møter. To ganger i året har vi utviklingssamtaler og foreldremøter. Vi samarbeider også med eksterne instanser og deltar i ansvarsgruppemøter og på andre arenaer der vi er viktige for å sikre helheten rundt elevene.

AKS+ er et eget AKS-tilbud som alle elevene i avdelingen (1.-10. trinn) kan benytte seg av. For elever fra 8.-10. trinn er det elevens bostedsbydel som betaler for AKS-tilbudet, dersom de godkjenner søknad om dette. Aktivitetene på AKS er læringsstøttende og skal være med å gi elevene et godt og helhetlig tilbud fra de kommer til skolen til de drar hjem. Vi samarbeider med skolens ordinære AKS om felles aktiviteter. Flere av elevveilederne som arbeider på skolen arbeider også i AKS.

Transport
Elever som bor mer enn 2 km (1.trinn) eller 4 km (2-10. trinn) fra skolen, eller har nedsatt funksjonsevne, kan ha rett til skoletransport med taxi. Mange av elevene i spesialgruppen kommer med taxi om morgenen og kjøres hjem i taxi på ettermiddagen.

Søknad til V+ sendes til inntakskontoret i Utdanningsetaten innen 30. november året før ønsket skolestart i avdelingen. For elever som allerede går i spesialgruppe/spesialskole er søknadsfristen 31.oktober året før ønsket oppstart. Skolestartere må søke om plass i spesialavdeling 18. desember året før skolestart.

Søknad sendes i samarbeid mellom elevens foresatte og skole/barnehage.

Spørsmål kan rettes til:
Silje Amb Johansen, Avdelingsleder V+